יפעת ונונו - לופו יועצת ארגונית
050-3565313 | 2talk.oc@gmail.com
Choose language
האתגר של המנהל.ת הצעיר.ה
בפגישת ייעוץ עם מנהל צעיר, הוא פתח ואמר:
"אני אף פעם לא אומר להם לא. אין שום דבר שהם ביקשו ולא הסכמתי. אבל אני מרגיש שהם ממש 'מטפסים' עליי. אני מוצא את עצמי עובד בלי הפסקה, לא נושם, לא לוקח הפסקות, והם כל פעם מחדש: מבקשים לעבוד מהבית ועובדים שם ב'חצי כוח', יוצאים להפסקות צהריים ארוכות, משוטטים הלוך ושוב לעמדת הקפה, ואז כשאני שואל איך מתקדמת העבודה, הם אומרים שהם לא מספיקים."
המנהל הזה, מתוסכל, עמוס וכואב, מייצג תופעה שכיחה בקרב מנהלים בתחילת דרכם. אני קוראת לזה "סינדרום המנהל הצעיר". מדובר במנהל שעדיין לא למד להפעיל בצורה מיטבית את האנשים שלו. הוא מאמין שלהיות מנהל טוב זה לתת לעובדים את כל מבוקשם, אך מוצא את עצמו בלחץ גדול כשהעבודה לא מתבצעת כפי שצריך, וגם מרגיש ש"לא נעים" לו להעיר.
ניהול הוא אחד התפקידים המורכבים והמשמעותיים בכל ארגון. מנהלים נדרשים להוביל, להנחות, להניע ולהתמודד עם אתגרים רבים. עבור מנהלים בתחילת דרכם, האתגרים הללו יכולים להיות אינטנסיביים במיוחד, שכן הם מנסים למצוא את דרכם בעולם החדש של קבלת החלטות, ניהול זמן ואנשים, ושמירה על איזון בין עבודה לחיים פרטיים.
ניהול אפקטיבי מתחיל בתיאום ציפיות ברור עם הצוות. חשוב שהמנהל יגדיר בצורה ברורה את המשימות, התפקידים והציפיות מהעובדים. שיתוף מידע, הגדרת מטרות וקביעת יעדים הם חלק מהותי מהתהליך הזה. כאשר העובדים יודעים מה מצופה מהם, הם יכולים לעבוד בצורה יותר מאורגנת ויעילה.
המנהל הצעיר שלנו חשב שהוא צריך לרצות את כל הבקשות של עובדיו. בפועל, הדבר יצר חוסר סדר ואי-יעילות. מנהל טוב צריך לדעת לומר "לא" כשצריך, ולהבין את החשיבות של קביעת גבולות ברורים.
אחד הכלים המרכזיים לשיפור הביצועים ולחיזוק הקשר בין המנהל לעובד הוא שיחת המשוב. אין הכוונה לשיחת המשוב התקופתית, אלא דווקא לשיחת משוב שוטפת, אותה כדאי לנהל אד-הוק, על פי הצורך שעולה בשטח. בשיחה זו יש למנהל הזדמנות להביע את תחושותיו, לשאול שאלות, לשתף את הצוות בנקודות החוזק והחולשה ולתאם ציפיות לעתיד.
במקרה של המנהל הצעיר, המלצתי לו להזמין כל אחד מהעובדים לשיחה אישית.
"בדיוק בזה אתה צריך לפתוח את השיחה האישית איתם" אמרתי לו. "לשתף אותם איך אתה רואה את הדברים וגם להגיד – אני לא רוצה להגיד לא. אני רוצה לדעת שאת.ה לוקחת אחריות על המשימות ועל תחומי האחריות שלך, לסמוך עליך שאתה מפעיל את שיקול הדעת לגבי הפסקות, העדרויות, עבודה מהבית".
שיחה כזו יכולה לעזור למנהל להבהיר את גבולותיו ולצפות מהעובדים לקחת אחריות. היא גם מאפשרת לעובדים להבין שהמנהל פתוח להקשיב, אך גם מצפה לביצועים גבוהים ולמחויבות.
לסיכום, ניהול הוא מסע מתמשך של למידה והתפתחות. עבור מנהלים בתחילת דרכם, האתגרים יכולים להיות קשים במיוחד, אך עם הזמן והניסיון, ניתן ללמוד כיצד להתמודד איתם בצורה יעילה יותר. חשוב לזכור את חשיבות הניהול האפקטיבי, תיאום הציפיות ושיחות המשוב ככלים מרכזיים להצלחה. בסופו של דבר, מנהל טוב הוא כזה שמוביל את הצוות להישגים, תוך שמירה על איזון בריא בין עבודה לחיים אישיים, ומציאת הדרך הנכונה להנחות ולהניע את העובדים.
* הכתוב נכון למנהלים ומנהלות, עובדים ועובדות.